2013-05-30

Programa "Antras žingsnis" – vaiko socialinės kompetencijos ugdymas sėkmingam gyvenimui

 
 

Matome, kad dažnai vaikai (kaip ir suaugusieji), elgiasi netinkamai, agresyviai. Taip yra todėl, kad jie neturi tinkamo elgesio pavyzdžio; neturi tinkamo elgesio praktikos; būna pernelyg emociškai susijaudinę, o tai trukdo jiems tinkamai elgtis; turi netinkamą pavyzdį (smurtaujantys tėvas ar motina namie, agresyvūs vaiko herojai, agresyvūs visuomenės veikėjai); turi neadekvačią nuostatą apie agresyvumą (pavyzdžiui, galvoja, jog vienintelis būdas pasiekti rezultatų yra kito žmogaus pažeminimas); tiki, jos agresyvus elgesys bus naudingas (mato iš aplinkos pavyzdžių); kartais neteisingai suvokia situaciją. Visa tai neleidžia vaikui gerai jaustis ir būti priimtam kitų.

Socialinių – emocinių įgūdžių lavinimo bei smurto prevencijos programa „Antras žingsnis“ atkreipia dėmesį į paprastus, žemiškus, tačiau nepaprastai svarbius dalykus, reikalingus bet kurio amžiaus tarpsnio žmonių tarpusavio bendravimui. Tai – dėmesio, atjautos kitam parodymas, gebėjimas suprasti ir nuoširdus domėjimasis šalia esančiu, drąsa užkalbinti, gebėjimas susivaldyti ir kt. Tyrimų duomenys rodo, kad emocinio vaikų supratingumo didėjimas susijęs su mažėjančia jų agresyvaus reagavimo socialinėse situacijose tikimybe bei didesne akademine sėkme. Be to, tyrimais įrodyta, kad mokomi vaikai išsiugdo tinkamų socialinių įgūdžių, pagerėja jų socialinis prisitaikymas.

Kodėl mokiniai, turintys geresnius socialinius – emocinius įgūdžius, geriau mokosi?

Ø  Jie geriau elgiasi klasėje.

Ø  Jų santykiai su bendraamžiais yra geresni.

Ø  Jie gauna daugiau mokytojų palaikymo.

Ø  Jie jaučia stipresnį ryšį su pačia mokykla.

Kaip „Antro žingsnio“ programa pagerina akademinius pasiekimus?

Ø  20 metų tyrimai parodė, kad vaikams gerai sektųsi mokykloje, reikalingas tvirtas socialinių–emocinių gebėjimų pagrindas.

Ø  Programa palaiko akademinę sėkmę, padėdama vaikams išmokti susikoncentruoti ir elgtis gerai klasėje.

Ø  Programa kuria ryšius su mokykla, tobulindama tarpusavio santykius su bendraamžiais ir mokyklos personalu.

„Antras žingsnis“ Lietuvoje. V., Paramos vaikams centras, 2011

 

Ib klasės (mokyt. Valdonė Šimonytė) mokiniai pirmus metus sėkmingai ugdėsi pagal „Antro žingsnio“ programą. Vaikai buvo skatinami naudotis išmoktais pamokose gebėjimais visos dienos metu. Tėveliai irgi buvo šio ugdymosi proceso dalyviai, teigiamai pastiprindami įgytus gebėjimus ir namie.

„Antro žingsnio“ pamoka Ib klasėje

Programa integruojama į dailės ir technologijų pamokas

Piešinys „Mano pojūčiai, kai aš pykstu“

„Antro žingsnio“ pamoka „Panašumai ir skirtumai“. Pasitelkdami veidą ir kūną vaikai rodo, kaip jaučiasi, kai atėjo eilė šokti nuo tramplino.

Pirmokai rodo, kaip jaučiasi, kai draugas davė palaikyti gyvatę

Ko išmokau „Antro žingsnio“ pamokose?

Pirmokai išmoko:

  • Nusiraminimo (12 mokinių)
  • Mandagaus įsiterpimo (11 mokinių)
  • Ignoruoti trukdį (10 mokinių)
  • Kaip išvengti muštynių (10 mokinių)
  • Ką daryti, kai norisi svetimo daikto (7 mokiniai)
  • Suprato pykčio mygtuką (7 mokiniai)
  • Bendravimo taisykles (2 mokiniai)
  • Ką daryti, kai pravardžiuoja ar erzina (2 mokiniai)
  • Pasakyti savo jausmus suaugusiems (1 mokinys)

„Antras žingsnis“ – saugi, stipri, sėkminga mokykla.